Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012

                            Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ 

 Γεωμετρικοί  χρόνοι

    Οι  τέσσερις  αιώνες  που  ακολούθησαν  την  πτώση  του  μυκηναϊκού  κόσμου  ονομάστηκαν  γεωμετρικοί . Πήραν  το  όνομά τους  από  τα  γεωμετρικά  θέματα  που  κυριάρχησαν  στη  διακόσμηση  των  αγγείων  αυτής  της  περιόδου. Χαρακτηριστική  είναι  η  χρήση των  φθαρτών  υλικών  στην  οικοδομική. Την  περίοδο  αυτή  οι  Ίωνες  και  οι  Δωριείς ανέπτυξαν  διαφορετικές  διαλέκτους,  ωστόσο  αλληλοεπηρεάζονται  και  χαρακτηρίζουν  την  ελληνική  τέχνη.  

Αρχαϊκοί  χρόνοι  

    Η  περίοδος  ανάμεσα  στη  γεωμετρική  και στην  κλασική  ονομάστηκε  αρχαϊκή,  διότι  τα  έργα  αυτής  της  εποχής  θεωρήθηκαν  ως  τα  αρχαιότερα  της  ελληνικής  τέχνης .
    Στα γόνιμα  χρόνια  του  7ου  αι. π. Χ.  βρίσκονται   οι  αρχές  που  γέννησαν την  ελληνική  πλαστική και  αρχιτεκτονική .  Η  τέχνη  αυτού  του  αιώνα  ονομάστηκε  ανατολίζουσα  εξαιτίας  της  επίδρασης  που  άσκησαν  σ'  αυτήν  η  Ανατολή και  η  Αίγυπτος .  Το  αποτέλεσμα  ήταν  η  μείωση  των  γεωμετρικών  σχημάτων  στην  αγγειογραφία,  η  αντικατάσταση  των  γωνιωδών και  ευθύγραμμων  σχημάτων  από  καμπυλόγραμμα   και  η  επικράτηση  μυθολογικών  θεμάτων,  όπως  λιονταριών,  σφιγγών,  καθώς  και  άλλων  φυτικών  διακοσμητικών  στοιχείων  από  την  τέχνη  της  Ανατολής.  Ο  μετασχηματισμός των  ξένων  αυτών  διακοσμητικών στοιχείων  από  την  ελληνική  τέχνη  για τους  δικούς  της  σκοπούς  ονομάζεται " εξελληνισμός " . Την  περίοδο  αυτή  στην  αρχιτεκτονική  οι  ξύλινοι  ναοί  αντικαταστάθηκαν  με  λίθινους,  ενώ  η  αγγειογραφία άντλησε  τα  θέματά  της  από  τη  μυθολογία .   Αναζητήθηκαν  νέες  μορφές  και  τρόποι  στην  τέχνη,  γιατί  αναπτύχθηκαν  οι     πόλεις ,  γεγονός  που  παρείχε  υλική  άνεση  και  ασφάλεια  στους  ανθρώπους  και  διάθεση  προσωπικής  προβολής . Οι  ανώνυμοι  τεχνίτες  απέκτησαν  συνείδηση  της  προσωπικότητάς  τους  και  άρχισαν  να  υπογράφουν  τα  έργα  τους ,  γλυπτά  και  κεραμικά .  Παράλληλα,  αναπτύχθηκε  η  κεραμική .  Τον  7ο  αι.   π. Χ.  δημιουργήθηκαν  τα  μελανόμορφα  αγγεία . Ονομάστηκαν  έτσι  διότι  οι  μορφές  καλύπτονται  με  στιλπνό  μαύρο  χρώμα,  ενώ  η  υπόλοιπη επιφάνεια του  αγγείου  διατηρεί  το κόκκινο  χρώμα  του  πηλού. Οι  λεπτομέρειες  τονίζονται  με  χάραξη ,  ενώ  άλλα    μέρη  βάφονται  με  λευκό  χρώμα  ή  βαθυκόκκινο  μενεξεδί. Αυτή  η  τεχνική  δημιουργεί  τελείως  διαφορετικές  σχέσεις  ανάμεσα  στις  μορφές  και στο  βάθος  στο  οποίο  αυτές  προβάλλονται . Η  αττική  αγγειογραφία   άρχισε  έτσι  να ανταγωνίζεται  στη  διεθνή  αγορά την  κορινθιακή . Έπειτα,  κατά  τον  6ο  αι.  π. Χ.  εμφανίστηκαν  τα  ερυθρόμορφα  αγγεία .  Στην  τεχνική  αυτή  οι  μορφές  κρατούν  το  χρώμα  του  πηλού,  ενώ  το  βάθος  βάφεται  μαύρο . Έτσι,  ο  ζωγράφος  μπορεί  να αξιοποιήσει  το  βάθος,  τους  όγκους  και  τις  επιφάνειες  των  ανθρώπινων  σωμάτων,  που  είναι  άλλωστε  και το  κυρίαρχο  θέμα . Η τεχνική  αυτή  οδήγησε  στην  καλλιέργεια  του  σχεδίου  και  προετοίμασε  το  έδαφος  για  τη  μεγάλη  ελληνική  ζωγραφική .Τέλος,  τον  6ο  αι.  π. Χ.  αναπτύσσεται  το  διδακτικό  έπος,  η  λυρική  ποίηση,  η  φιλοσοφία,  η  αρχιτεκτονική,  η  ζωγραφική  και  η  γλυπτική .


2η ομάδα 
Κατερίνα 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου