Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
Γεωμετρικοί χρόνοι
Οι τέσσερις αιώνες που ακολούθησαν την πτώση του μυκηναϊκού κόσμου ονομάστηκαν γεωμετρικοί . Πήραν το όνομά τους από τα γεωμετρικά θέματα που κυριάρχησαν στη διακόσμηση των αγγείων αυτής της περιόδου. Χαρακτηριστική είναι η χρήση των φθαρτών υλικών στην οικοδομική. Την περίοδο αυτή οι Ίωνες και οι Δωριείς ανέπτυξαν διαφορετικές διαλέκτους, ωστόσο αλληλοεπηρεάζονται και χαρακτηρίζουν την ελληνική τέχνη.
Αρχαϊκοί χρόνοι
Η περίοδος ανάμεσα στη γεωμετρική και στην κλασική ονομάστηκε αρχαϊκή, διότι τα έργα αυτής της εποχής θεωρήθηκαν ως τα αρχαιότερα της ελληνικής τέχνης .
Στα γόνιμα χρόνια του 7ου αι. π. Χ. βρίσκονται οι αρχές που γέννησαν την ελληνική πλαστική και αρχιτεκτονική . Η τέχνη αυτού του αιώνα ονομάστηκε ανατολίζουσα εξαιτίας της επίδρασης που άσκησαν σ' αυτήν η Ανατολή και η Αίγυπτος . Το αποτέλεσμα ήταν η μείωση των γεωμετρικών σχημάτων στην αγγειογραφία, η αντικατάσταση των γωνιωδών και ευθύγραμμων σχημάτων από καμπυλόγραμμα και η επικράτηση μυθολογικών θεμάτων, όπως λιονταριών, σφιγγών, καθώς και άλλων φυτικών διακοσμητικών στοιχείων από την τέχνη της Ανατολής. Ο μετασχηματισμός των ξένων αυτών διακοσμητικών στοιχείων από την ελληνική τέχνη για τους δικούς της σκοπούς ονομάζεται " εξελληνισμός " . Την περίοδο αυτή στην αρχιτεκτονική οι ξύλινοι ναοί αντικαταστάθηκαν με λίθινους, ενώ η αγγειογραφία άντλησε τα θέματά της από τη μυθολογία . Αναζητήθηκαν νέες μορφές και τρόποι στην τέχνη, γιατί αναπτύχθηκαν οι πόλεις , γεγονός που παρείχε υλική άνεση και ασφάλεια στους ανθρώπους και διάθεση προσωπικής προβολής . Οι ανώνυμοι τεχνίτες απέκτησαν συνείδηση της προσωπικότητάς τους και άρχισαν να υπογράφουν τα έργα τους , γλυπτά και κεραμικά . Παράλληλα, αναπτύχθηκε η κεραμική . Τον 7ο αι. π. Χ. δημιουργήθηκαν τα μελανόμορφα αγγεία . Ονομάστηκαν έτσι διότι οι μορφές καλύπτονται με στιλπνό μαύρο χρώμα, ενώ η υπόλοιπη επιφάνεια του αγγείου διατηρεί το κόκκινο χρώμα του πηλού. Οι λεπτομέρειες τονίζονται με χάραξη , ενώ άλλα μέρη βάφονται με λευκό χρώμα ή βαθυκόκκινο μενεξεδί. Αυτή η τεχνική δημιουργεί τελείως διαφορετικές σχέσεις ανάμεσα στις μορφές και στο βάθος στο οποίο αυτές προβάλλονται . Η αττική αγγειογραφία άρχισε έτσι να ανταγωνίζεται στη διεθνή αγορά την κορινθιακή . Έπειτα, κατά τον 6ο αι. π. Χ. εμφανίστηκαν τα ερυθρόμορφα αγγεία . Στην τεχνική αυτή οι μορφές κρατούν το χρώμα του πηλού, ενώ το βάθος βάφεται μαύρο . Έτσι, ο ζωγράφος μπορεί να αξιοποιήσει το βάθος, τους όγκους και τις επιφάνειες των ανθρώπινων σωμάτων, που είναι άλλωστε και το κυρίαρχο θέμα . Η τεχνική αυτή οδήγησε στην καλλιέργεια του σχεδίου και προετοίμασε το έδαφος για τη μεγάλη ελληνική ζωγραφική .Τέλος, τον 6ο αι. π. Χ. αναπτύσσεται το διδακτικό έπος, η λυρική ποίηση, η φιλοσοφία, η αρχιτεκτονική, η ζωγραφική και η γλυπτική .
2η ομάδα
Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου