Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012

Ποια όμως είναι η πρώτη μηχανή που πρωτοπέταξε στον αέρα; Αν ανοίξετε μια εγκυκλοπαίδεια θασας πει ότι ο Λεονάρτο ντα Βίτσι είχε κάνει σχέδια πτητικών μηχανών και προσπάθησε χωρίς επιτυχία να τις απογειώσει πριν 500 χρόνια. Οι αδελφοί Μονγκολφιέρ πρωτοπέταξαν το πρώτο αερόστατο το1783. Εξάλλου το πρώτο , πρωτόγονο αεροπλάνο πέταξε για 100 μέτρα μόλις πριν 100 χρόνια από τουςαδελφούς Ράιτ. Οι αναφορές όμως αυτές είναι ανακριβείς εφόσον δεν αναφέρουν την πρώτη επιτυχήπτήση που έγινε πριν 2400 ολόκληρα χρόνια από μηχανή που κατασκευάστηκε στην αρχαία Ελλάδα. 
Τον 5ο αιώνα π.Χ. ζούσε στον Τάραντα της Μεγάλης Ελλάδας ο Αρχύτας. Ήταν μαθηματικόςαστρονόμος και φιλόσοφος. Οι συμπατριώτες του τον εκτιμούσαν πολύ γιαυτό και 7 φορές τον είχανεκλέξει στρατηγό κυβερνήτη του Τάραντα. Ως στρατηγός επέδειξε μεγάλες ικανότητες αφού ουδέποτεηττήθηκε σε μάχη. Αναφέρεται ότι συνδεόταν φιλικά με τον μεγάλο φιλόσοφο Πλάτωνα , τον οποίοπροστάτεψε και φιλοξένησε στον Τάραντα, όταν τον κυνηγούσε ο τύρρανος των ΣυρακουσώνΔιονύσιος. Ακόμα ήταν Πυθαγόρειος φιλόσοφος , ανήκε δηλαδή στην φιλοσοφική σχολή που ίδρυσε οΠυθαγόρας.Ο Αρχύτας ήταν και μεγάλος μαθηματικός , αφού κατάφερε να λύσει ένα από τα μεγαλύτεραμαθηματικά προβλήματα της αρχαιότητας το Δήλιο πρόβλημα. Κατάφερε να βρει γεωμετρική λύση στοπρόβλημα του διπλασιασμού του όγκου ενός κύβου με την χρήση του χάρακα και του διαβήτη μόνο. Ηλύση αυτή, που είναι πολύ περίπλοκη για να καταγραφεί σε ένα παιδικό περιοδικό, δείχνει τηνμαθηματική ιδιοφυία του ήρωα μας.Το 405 π.Χ. ο Αρχύτας κατασκεύασε την πρώτη ιπτάμενη μηχανή που κατάφερε να αφήσει τοέδαφος , να υψωθεί στον ουρανό και να πετάξει. Την ονόμασε περιστερά ή πετομηχανή. Η συσκευήαυτή πρέπει να είχε ένα σύστημα αεριοπροώθησης , κάτι σαν μικρό , μη επανδρωμένο αεριωθούμενοαεροπλάνο! Ο πιεσμένος αέρας έβγαινε από το πίσω μέρος του μικρού αεροσκάφους και ήταν η αιτίατης πτήσης του. Η ιστορία της πρώτης ιπτάμενης μηχανής αναφέρεται από τους συγγραφείς Φαβωρίνοκαι Τζέλιους στο έργο τους «Αττικές νύκτες ».Ο Έλληνας ερευνητής Ευάγγελος Σταμάτης αναφέρει , ότι η περιστερά λειτουργούσε με σύστημασυμπίεσης αέρα. Το μικρό αεροπλάνο πέταξε σε μια απόσταση 200 μέτρων , αρκετά μεγαλύτερη απότην απόσταση που πέταξε το αεροπλάνο των αδελφών Ράιτ στην πρώτη τους πτήση.Το σχήμα τηςπετομηχανής , όπως φαίνεται στα σχέδια , κάνει εντύπωση γιατί είναι ιδιαίτερα αεροδυναμικό . Αν τοσυγκρίνουμε με το σχήμα ενός σύγχρονου πολεμικού αεροπλάνου, γίνεται αμέσως φανερό ότι οκατασκευαστής της μηχανής είχε μελετήσει αρκετά και είχε γνωρίσει τις αρχές της αεροδυναμικής.Το πιο πάνω γεγονός δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση , αφού ο Αρχύτας ήταν σπουδαίοςμηχανικός και σ’ αυτόν αποδίδονται πολλές μηχανικές ανακαλύψεις. Πιστεύεται ότι ο Ταραντίνοςμηχανικός είχε εφεύρει τον κοχλία , την βίδα , την τροχαλία και είχε κάνει τα σχέδια πολλών άλλωνκατασκευών. Η κατασκευή της πετομηχανής ήταν για τον Αρχύτα ένα παιγνίδι και ένα πείραμα μαζί,για μελέτη των αρχών της πτήσης. Το γεγονός ότι σε μια εποχή που δεν υπήρχαν μηχανές εσωτερικήςκαύσης ( σαν τις μηχανές του αυτοκινήτου για παράδειγμα ), πέτυχε την πρώτη στην ιστορία πτήση ,καταγράφεται σαν ένας ακόμα άθλος του ελληνικού πολιτισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου