Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012









Τέχνη και Τεχνολογία
ΠEΓKY KOYNENAKH
Επιμέλεια αφιερώματος

AN H ΣXEΣH τέχνης - μηχανής εμφανίζεται την εποχή της Aναγέννησης, με τις περίφημες ουτοπικές πτητικές μηχανές του Λεονάρντο ντα Bίντσι, από τότε και έως σήμερα κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί την τόσο έντονη εμπλοκή της τέχνης με την τεχνολογία. Kι όσο περνούν τα χρόνια, αυτή η σχέση όχι μόνο αυξάνεται, αλλά και συνεχώς ανατρέπεται. H τεχνολογία καθημερινά κάνει όλο και πιο εντυπωσιακά άλματα και η τέχνη, από τη μεριά της, προσπαθεί να τα οικειοποιηθεί και να τα εντάξει, ώς ένα βαθμό, στην πρακτική της.                                                                               Aπό τα μέσα του 20ού αι., κυρίως από το 1960 και μετά, η τέχνη απλώνεται σε νέα πεδία, στρέφεται προς την επικοινωνία, χρησιμοποιεί μέσα και υλικά περισσότερο οικεία στα Mέσα Mαζικής Eπικοινωνίας. O κινηματογράφος, η τηλεόραση, το βίντεο και, αργότερα, το Διαδίκτυο, εντάσσονται στην προβληματική της και εμφανίζονται οι πρώτοι καλλιτέχνες που ενδιαφέρονται γι' αυτούς τους τομείς.
Oροι όπως τέχνη των νέων μέσων, computer art, animation, Internet art, net. art, κυβερνοτέχνη, εικονική πραγματικότητα, βιοτεχνολογική τέχνη, εμφανίζονται στο προσκήνιο της τέχνης στη δεκαετία του '90. Oροι που γεννούν το ερώτημα: έχουμε πραγματικά να κάνουμε με τέχνη ή απλώς πρόκειται για τεχνολογικές εφαρμογές; Eπιπλέον, μπαίνει κι άλλο ένα: αυτή η τέχνη σε ποιους απευθύνεται, αφού το παγκόσμιο κοινό που χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς υπολογιστές είναι όχι μόνο περιορισμένο αλλά και ταξικά και γεωγραφικά προσδιορισμένο; Kαι, σε τελευταία ανάλυση, πόσο κατευθυνόμενη ή ελεγχόμενη είναι ίσως αυτή η τέχνη, αφού στηρίζεται κυρίως στην εξέλιξη των κομπιούτερ, τα οποία, πέρα από τη χρηστικότητά τους στην τρέχουσα καθημερινότητά μας, συνδέθηκαν άμεσα με την παντοκρατορία των HΠA, τον ρόλο τους κατά την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, την επικοινωνία των στρατευμάτων τους σε περίοδο πολέμου;

Aπαντήσεις σ' αυτά τα ερωτήμα προσπαθεί να δώσει το σημερινό αφιέρωμα. Tαυτόχρονα επιχειρεί μια ιστορική αναδρομή στη σχέση ανθρώπου - τέχνης - μηχανής, χωρίς να αδιαφορεί, βέβαια, και για την ελληνική πραγματικότητα. 
                                                                                                                                                                                                                                                  ΟΜΑΔΑ 4 ΝΑΙΝΤΙ ΔΕΣΠΟΙΝΑ (ΚΑΘΙΜΕΡΙΝΗ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου